"Zeer snel de juiste professional"

Uurtarieven

Bekijk ons calculatiemodel

Ga verder »

Alle vacatures

Bekijk al onze vacatures!

Ga verder »

Uw CV

Inschrijven kandidaten

Ga verder »
Pieter Coens, Finance Director Landal GreenParks
Masters in Finance geeft graag inzicht in de meerwaarde van haar dienstverlening. Lees verder over de wijze waarop wij Landal hebben mogen ondersteunen in het realiseren van hun financiële doelstellingen
“Het proces verloopt weer soepel en de rust op de afdeling is teruggekeerd”


Maak kennis met Pieter Coens, opdrachtgever van Masters in Finance en Director Finance & Control van Landal GreenParks, onderdeel van Wyndham Worldwide, de grootse hospitality-organisatie ter wereld. We worden gastvrij onthaald in Landal Rabbit Hill, op de Veluwe in de bossen bij Apeldoorn. Een gepassioneerde Pieter vertelt over Landal GreenParks; “Een prachtig bedrijf. Als je om je heen kijkt, zie je precies wat ik bedoel.” Een geanimeerd gesprek over klantgerichtheid, duurzaamheid en over de inzet van Masters in Finance. 

Biografie Pieter Coens

Pieter begon zijn carrière in de audit-praktijk, eerst bij KPMG en daarna bij THW Accountants en Adviseurs. Tijdens deze periode volgde hij zijn opleidingen Bachelor Economie en post-HBO Controllersopleiding. “Gaandeweg ontstond bij mij de behoefte om aan de andere kant van de tafel te zitten om zelf verbeteringen door te kunnen voeren. Dat was voor mij de trigger om de overstap te maken richting het vak van controller. Wat ik zocht heb ik hier gevonden.” De Director Finance & Control rapporteert aan de CEO van Landal GreenParks Nederland en aan de CFO van Wyndham Exchange & Rentals. Dit is een van de onderdelen van Wyndham Worldwide (NYSE:WYN). WYN  kent 25 merken met 100.000 huuraccommodaties op meer dan 600 vakantiebestemmingen in de wereld.

Dienstbaar zijn

“Gastvrijheid en klanttevredenheid zijn cruciaal voor een organisatie als Landal en dus ook voor Finance & Control. De corebusiness van mijn afdeling is om dienstbaar te zijn aan onze interne klanten. Het gaat erom dat onze gasten het naar hun zin hebben. Zij moeten op een goede, verzorgde en aangename manier vakantie kunnen vieren en wij moeten onze medewerkers in de operatie daarin faciliteren. Dat betekent goed luisteren naar wat mensen willen en bekijken hoe wij dat kunnen ondersteunen. Mensen moeten het gevoel hebben dat ze altijd bij ons terecht kunnen met de zekerheid dat zij goed geholpen worden. Dat is voor ons erg belangrijk en ik denk dat we daarin onderscheidend zijn.” 

Eerste aanspreekpunt

“Als Director Finance & Control ben ik eindverantwoordelijk voor alle financiële en administratieve  processen binnen Landal. Dat doe ik met een team van zeven direct reports. De totale Finance organisatie bestaat uit circa 110  medewerkers verspreidt over verschillende locaties. De uitvoering van de taken ligt grotendeels bij deze groep, van het registreren van facturen tot forecasten, budgetteren en rapporteren. Dat doen we voor alle vestigingen van Landal in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Hongarije en Tsjechië. Daarnaast willen we als finance-organisatie een eerste aanspreekpunt zijn voor onze aandeelhouders en zaken op een goede manier vertalen naar wat binnen Nederlandse ondernemingen toepasbaar en gebruikelijk is. Omdat we onderdeel zijn van een Amerikaans beursgenoteerd bedrijf rapporteren we zowel onder Dutch GAAP  als onder US GAAP.”

Efficiencyslag maken 

“Momenteel zijn we bezig met een efficiencyslag op rapportagebied. Daartoe centraliseren we alle accounting- en reportingfuncties binnen Landal – nu verspreid over twee kantoorlocaties en vijftien parken – in een shared service center in Zwolle. We gaan deze functies bij elkaar plaatsen om van elkaar te leren en efficiënter te kunnen werken. Deze herinrichting heeft een grote impact op onze medewerkers. Het betekent nogal wat voor medewerkers om hun vertrouwde werklocatie te moeten verlaten. Helaas zal het niet voor iedereen mogelijk zijn om mee te  kunnen verhuizen. We willen dat op een goede en nette manier oplossen voor deze groep en ze daarin begeleiden. Dat doen we op een goede manier en daar staan we voor. Natuurlijk betrekken we de groep die met ons meegaat naar Zwolle in het project. We zorgen ervoor dat deze herinrichting breed gedragen wordt en dat iedereen zich herkent in de nieuwe structuur en in de nieuwe organisatie.”  

Extra capaciteit

“Twee jaar geleden hebben we onszelf als afdeling de vraag gesteld: ‘hoe kunnen we in de toekomst de organisatie nog beter faciliteren en ons voorbereiden op de groei die we als organisatie nastreven?’ Ik ben toen met mijn team dit traject gestart. We hebben het uitgewerkt op de tekentafel en alle medewerkers 2 jaar later ingelicht over de plannen. De implementatie van deze verandering is gestart in het vierde kwartaal van 2014. Masters in Finance speelt indirect een rol in dit traject dat we doen naast onze drukke dagelijkse werkzaamheden. Op onze vestiging in Leidschendam hadden we extra capaciteit nodig en die hebben we ingehuurd via Masters in Finance.” 

Support van MIF

“We hadden in Leidschendam ondersteuning nodig op onze accountingafdeling als gevolg van  ziekteverzuim. Ook de verhuizing van de afdeling richting Zwolle speelde daarin mee. We hebben daar interim support van Masters in Finance gekregen, naar volle tevredenheid. Wat zij bij ons doen is hulp bij het verwerken van de facturen, dus voornamelijk het crediteuren proces en hand- en spandiensten bij het voorbereiden van betalingen in de breedste zin van het woord. Rayen bijvoorbeeld is een Master in Finance die professioneel en zelfstandig te werk gaat en vragen stelt wanneer dat nodig is. Dat werkt uitstekend.” 

Open, eerlijk, transparent

“Masters in Finance kende ik al van een eerdere opdracht als zijnde een betrouwbare detacheringsorganisatie van financiële professionals. Ik was destijds op zoek naar ondersteuning en kwam toen in contact met hen. Wat mij meteen aansprak was de openheid, eerlijkheid en transparantie. Dat heeft ertoe geleid dat ik opnieuw de telefoon heb gepakt en hen heb gevraagd ons opnieuw te ondersteunen. Dat is zeker gelukt. Wat voor ons erg belangrijk is dat het proces soepel draait. Dat stokte echt door het ziekteverzuim. Dat hebben we – mede dankzij de inzet van Masters in Finance – heel goed opgelost. Het proces verloopt weer soepel, de rust op de afdeling is teruggekeerd en iedereen doet naar tevredenheid zijn of haar werk.”

40 Green-Key gecertificeerde Landal parken

“Duurzaamheid is een strategische pijler van Landal en we hebben grote ambities op dat vlak. Een voorbeeld daarvan is Green Key, hét keurmerk voor duurzame accommodaties in de gastvrijheidssector. Ons streven is om 40 parken Green Key-gecertificeerd te hebben in 2016 en we hopen het jaar erop alle parken gecertificeerd te hebben. Een belangrijke partner is Natuurmonumenten waarmee we op strategisch niveau samenwerken en activiteiten organiseren. Leuk voorbeeld: als finance-organisatie hebben we samen met mensen van Natuurmonumenten bomen gerooid om te laten zien dat ook een financial een bijdrage kan leveren aan duurzaamheid. Op alle fronten proberen we dat uit te dragen, onder meer in ons duurzaamheidsjaarverslag.”

Klantvriendelijkheid boven alles

“De afgelopen jaren zijn we veelvuldig in de top-5 geëindigd van “Meest klantvriendelijke bedrijf van Nederland", waaronder ook op de eerste plaats. Daar zijn we ontzettend trots op. Klantvriendelijkheid is niet iets wat we als een programma in ons bedrijf hebben; het zit in onze genen. Als je het enthousiasme ziet waarmee onze gasten bij de receptie worden ontvangen of hoe de kinderen worden vermaakt door ons Fun &Entertainment-team; dat is wat we zijn en wat we willen uitstralen. Klantvriendelijkheid: daar staat of valt ons product mee.”

 


 

 


Het gehele CV van Pieter Coens bekijken? Klik dan hier!